Cukrus – pavojingiausias narkotikas

Pastaruoju metu vis garsiau aptarinėjama rafinuoto cukraus žala mūsų organizmams. Tam nelikau abejinga ir aš.

„Tai gali atrodyti perdėta ir nerealu, bet cukrus yra pavojingiausias visų laikų narkotikas, kuris vis dar yra lengvai prieinamas“ – teigia Olandijos sveikatos sistemos pareigūnas Paulas van der Velpenas (telegraph.co.uk.).

Pagaliau garsiai pradėta kalbėti apie tai, jog cukrus sukelia didesnę priklausomybę nei kokainas. Prinstono universiteto (JAV) Psichologijos fakulteto ir Neurologijos instituto mokslininkai tyrimo metu pelėms leido rinktis, ką vartoti: cukrų, kokainą ar vandenį. Visos rinkosi cukrų. Net ir tos pelės, kurios anksčiau buvo priklausomos nuo kokaino, labai greitai pakeitė jį cukrumi. Nutraukus cukraus davinius, pelės tapdavo agresyvios. Kitaip tariant, pastebėti labai ryškūs pelių elgesio skirtumai, kuriems įtakos turėjo cukraus vartojimas arba nevartojimas.cukriukas

Jei cukrus yra narkotikas, tai kodėl jo galime įsigyti taip lengvai? 

Atsakymas labai paprastas. Maisto pramonės magnatai ir lobistai nepripažįsta narkotinio cukraus poveikio, nes cukraus pramonė neša milijardinį pelną. Puikus to pavyzdys – vienas populiariausių ir labiausiai reklamuojamų visų laikų gėrimų Coca-Cola. Pusės litro Coca-Cola buteliuke yra apie 10 arbatinių šaukštelių cukraus.

Mokslų daktarė amerikietė Nancy Appleton savo knygoje „Cukraus laižymo įpročiai“ (angl. Lick sugar habit) pateikia cukraus vartojimo Amerikoje statistiką: kiekvienas amerikietis per metus suvartoja daugiau nei 150  svarų (~65 kg) cukraus ir kitų saldiklių. Knygos pradžioje pateikiami keli testai, padedantys išsiaiškinti, ar esate priklausomas nuo cukraus. Keli priklausomybės cukrui požymiai:

» niekaip negalite numesti svorio net jei nuolatos sportuojate;

» jaučiatės liūdnas (depresija);

» prastai miegate;

» dažnai jaučiatės pavargęs ir mieguistas;

» vargina aukštas kraujo spaudimas;

» nuolat norite ko nors saldaus;

» jūsų organizme padidėjęs blogojo cholesterolio kiekis (LDL).

Kokią žalą be priklausomybės sukeliamų elgesio pokyčių cukrus daro mūsų organizmams?

  • Cukrus slopina imuninę sistemą. Du arbatiniai šaukšteliai cukraus bent dviem valandoms 50 % prislopina imuninę sistemą ir taip atveria kelią infekcinėms ligoms. Žinant, kad dauguma žmonių nuolat vartoja cukrų, reiškia, kad jų imuninė sistema yra prislopinta visą dieną. Todėl nenuostabu, kad jie greitai suserga sloga, gripu ir kitomis infekcinėmis ligomis.
  • Cukrus sutrikdo mineralinių medžiagų balansą organizme: ištraukia iš kaulų kalcį, o tai reiškia, kad per ilgesnį laiką didėja rizika susirgti osteoporoze (liga, kurios požymiai – sumažėjęs kaulų tankis ir dėl to lengvai lūžtantys kaulai).
  • Aukštas gliukozės kiekis kraujyje ir fermentacija labai skatina vėžinių ląstelių dauginimąsi.
  • Cukrus skatina ankstyvą senėjimą ir odos raukšlėjimąsi.
  • Cukraus vartojimas sukelia artritą, astmą, išsėtinę sklerozę ir kitas autoimunines ligas.
  • Cukrus sukelia širdies ir kraujagyslių ligas, nes jis nusėda ant kraujagyslių sienelių.
  • Jūsų kūnas cukrų paverčia į riebalus ir išskiria į kraują 2–5 kartus greičiau nei krakmolą.
  • Dėl greito cukraus įsiurbimo nutukusiems žmonėms didėja apetitas.
  • Dėl cukraus gali pasunkėti vaikų, kenčiančių nuo aktyvumo ir dėmesio sutrikimo sindromo, būklė.
  • Cukrus neigiamai veikia šlapimo elektrolitų sudėtį.
  • Cukrus gali slopinti antinksčių veiklą.
  • Cukrus visiškai sveikiems individams gali sukelti nenormalius medžiagų apykaitos pokyčius. Taip išsivysto lėtiniai degeneraciniai sutrikimai.
  • Intraveninis maitinimas cukraus prisotintu vandeniu gali trikdyti deguonies patekimą į smegenis.
  • Cukrus padidina poliomielito riziką.
  • Didelis cukraus kiekis gali sukelti epilepsijos priepuolį.
  • Cukrus gali padidinti nutukusių žmonių kraujo spaudimą.
  • Cukrus gali ženkliai pabloginti intensyvios terapijos skyrių pacientų būklę.
  • Sukelia nutukimą.
  • Cukrus sukelia regos sutrikimus.
  • Cukrus gali sukelti daugelį virškinimo trakto sutrikimų: skrandžio veiklos sutrikimus, malabsorbcijos sutrikimus pacientams, patiriantiems funkcinį žarnyno motorikos sutrikimą, padidina susirgimo Krono liga ir opiniu kolitu riziką.
  • Cukrus gali sukelti priešlaikinį senėjimą.
  • Cukrus skatina alkoholizmą.
  • Cukrus gali seiles padaryti rūgščias, taip pat skatina dantų ėduonies susidarymą ir sukelia periodonto uždegimus.

 

Taigi vardinti cukraus sukeliamas ligas galėtume iki begalybės. Eilinis cukraus vartotojas kartais net nežino, kad jis vartoja labai daug cukraus. Cukraus yra dedama į daugelį produktų, dažniausiai į pusiau paruoštus ar pagamintus parduotuvėse produktus. Maisto kompanijos moka labai gražiai tai nuslėpti, etiketėse pateikdamos įvairias cukraus formas, tokias kaip: fruktozės sirupas, fruktozė, gliukozė, sacharozė ir kt. Todėl visada skaitykite ir analizuokite etiketes, išsiaiškinkite sudedamąsias dalis, taip pat cukraus kiekį 100 gramų produkto.

Alternatyva

Cukruje nėra jokių mineralinių medžiagų ar vitaminų, tačiau saldumo vis tiek norisi. Pagal ajurvedą (tradicinę Indijos medicinos sistemą), saldus skonis priklauso dorybės gunai. Tai meilės, paties nuostabiausio ir reikalingiausio žmogui jausmo, skonis. Jis kūnui suteikia jėgų, stiprina imunitetą, gerina išvaizdą ir leidžia jausti pasitenkinimą. Cukrus taip pat itin reikalingas smegenų veiklai. Per valandą smegenys sunaudoja 5 g cukraus, tačiau jos nesugeba jo kaupti. Taigi smegenys turi būti reguliariai aprūpinamos cukrumi, tačiau ne rafinuotu cunkranendrių cukrumi. Tam yra keletas alternatyvų.

Dauguma vaisių turi nemažai cukraus, kuris nedaro jokios žalos organizmui, nes vaisiai turi skaidulų, lėtinančių cukraus įsisavinimą, ir suteikia mums reikalingos energijos. Taip pat vaisiai turi enzimų, kurie padeda virškinti ir įsisavinti maisto medžiagas. Be to, cukrų galime pakeisti aukštos kokybės medumi, klevų sirupu, stevija, saldymedžiu.

Taigi kenksmingas cukraus poveikis akivaizdus. Jei nepavyksta visiškai jo atsisakyti, imkitės jį riboti ir nepamirškite saiko jausmo.

 

Paruošė: Indrė Trusovė

Šaltinis: www.sveikairgardu.lt

Kopijuoti draudžiama.