Duona – kaip išsirinkti gerą?

Daugelis iš mūsų neiįsivaizduojame savo dienos be duonos. Tačiau visos dietos rėkia: ,,Meskit duoną iš savo raciono, jei norite būti liekni’‘. Labai dažnai šitoje vietoje žmonės ima piktintis teigdami, jog mūsų senoliai valgydavo duoną, tačiau nesiskundė jokiomis virškinimo problemomis. Iš dalies būsite teisūs, nes dažnu atveju, seniau duona būdavo daug geresnė ir vertingesnė, nei dabartinė, nors istorijų apie duoną yra apstu, viena iš jų, kad net ir pjuvenas dėdavo močiutės į duonos tešlą. Neišsiplėčiant, pasakysiu tiek, kad paprasčiausiai jų gyvenimo būdas buvo kitoks, kaip ir visi mitybos įpročiai, ir esminis dalykas, kad per daugybę metų labai stipriai keitėsi pati kviečio ir rugio struktūra.

Dabar parduotuvėje randama duona dažniausiai niekas kitas, kaip tuščios kalorijos, jokių naudingų medžiagų, o tik sintetinis produktas.

Tačiau neišsigąskite, sveika gyvensena sparčiai populiarėja, todėl ir maisto parduotuvės su kasdien pateikia vis daugiau ir gerų pasirinkimų, tik svarbu žinoti, kaip atskirti tą išties gerą produktą, o ne tapti reklamos aukomis.

Tad dabar ir pakalbėsime, kaip atskirti gerą duoną, į ką turime atkreipti dėmesį. Turbūt jau visi žinome, kad turime rinktis Pilno grūdo duoną. 

Išskyriau keletą pagrindinių punktų:

  1. Sudėtyje – pati pirmoji sudedamoji dalys turi būti: pilno ar viso grūdo miltai ir jų turi būti didžiausia dalis. Ne retas atvejis, kad ant pakuotės nurodyta jog tai Viso grūdo duona, o sudėtyje net nėra viso grūdo miltų.
  2. Ne mažiau svarbu, jog duonoje nebūtų pridėtinių mielių. Dažniausiai tai būna nurodyta ant priekinės pakuotės dalies. Mielių turime vengti visų pirma dėl to, kad jos trugdo virškinimui. Taip pat mielės gamina alkoholį, o jo net labai mažos dozės, tačiau nuolat gaunamos, sukelia mieguistumą, apatiją. Taip pat nuo mielių veisiasi ir grybelinės ligos, kurios sukelia lėtinį nuovargį, alergijas, pilvo pūtimą, odos problemas.
  3. Duonoje turi aiškiai matytis grūdai ir sėklos, ne tik viršus apibarstytas, tačiau aiškiai, pilni grūdai. Kuo daugiau – tuo geriau.
  4. Skaidulos (ląsteliena) – ne mažiau 3gr riekutėje.
  5. Kalorijos – iki 90kcal riekutėje.
  6. Cukrus – rinkitės tą duoną, ant kurios pakuotės taip pat nurodyta jog nėra pridėtinio cukraus.
  7. Nors pilno grūdo duona būna tamsi, tai nereiškia, kad spalva turėtų būti rodiklis. Dažniausia spalva išgaunama deginto salyklo, karamelės dažiklio ar maistinių pelenų pagalba.
  8. Pilno grūdo duona niekada nebus minkšta, ji turi tvirtą formą, ir jos nesuspausite.

Duona – tai sudėtinis angliavandenis. Ir valgome turi būti pirmoje dienos pusėje.

Viena iš idėjų:

  • Pilno grūdo duona;
  • Avokadas;
  • Druska;
  • Citrinpipiriai;
  • Daržovės;
  • Keptas kiaušinis.

Tepam ant duonytės avokadą ir gardinam druska, bei citrinpipiriais. Patiekiame su keptu kiaušiniu, daržovėmis.